SPONSOR: Land Rover

NOWY RANGE ROVER SPORT

INSTYNKT, SIŁA, BEZKOMPROMISOWOŚĆ

Nowy Range Rover Sport to instynkt, siła i bezkompromisowość. Range Rover Sport na nowo określa, czym jest luksus w sportowym wydaniu.

Nowy Range Rover Sport, czyli sportowiec w garniturze

W świecie SUV-ów uchodzi za auto efektownie stylizowane i prowadzące się dynamicznie. Ale nadal pozostaje przy tym samochodem luksusowym i wykończonym z zegarmistrzowską precyzją. Oto nowy Range Rover Sport – prawdziwy wzorzec w klasie SUV.

AUTOR:
Julian Grabowski

Samochody dzielą się na wiele segmentów, także w kategorii SUV-ów znajdziemy modele małe, duże, rodzinne, kompaktowe, przypominające coupé czy takie, które mają nieco bardziej terenowy charakter. Są też takie modele, w których przypadku żaden kierowca nawet nie zastanawia się, do jakiej kategorii go przydzielić. Tak jest właśnie z Range Roverem Sport, który stanowi klasę samą w sobie i jest prawdziwa ikoną motoryzacji. Można wręcz powiedzieć, że staje się oddzielną marką, pozycjonowaną w kategorii motoryzacyjnego luksusu.

Są takie modele, w których przypadku żaden kierowca nawet nie zastanawia się, do jakiej kategorii go przydzielić. Tak jest właśnie z Range Roverem Sport!

Na rynku pojawił się właśnie model najnowszej generacji, który na wiele sposobów wyróżnia się wśród innych samochodów tego segmentu, a w porównaniu ze swoimi poprzednikami jest niezwykle zaawansowany technologicznie – jak nigdy wcześniej. Za nowatorskimi technologiami nie musiała iść jednak kosmiczna stylizacja z kontrowersyjnymi kształtami nadwozia. Range Rover ma jedną z najbardziej klasycznych, a jednocześnie wyrazistych i zapadających w pamięć stylizacji karoserii, więc w tym przypadku, słusznie, postawiono na ewolucję, a nie rewolucję. Warto zwrócić uwagę na gładki i płynnie zmieniający się kształt powierzchni nadwozia, które bez efekciarskich i niepotrzebnych przetłoczeń zapewniają fantastyczną grę światła i cienia na karoserii.

Na rynku pojawił się właśnie model najnowszej generacji, który na wiele sposobów wyróżnia się wśród innych samochodów tego segmentu, a w porównaniu ze swoimi poprzednikami jest niezwykle zaawansowany technologicznie – jak nigdy wcześniej.

Zdecydowane powierzchnie nadwozia kojarzą się z mocą i dużymi osiągami, a ukryte reflektory i atrapa chłodnicy sugerują pewność siebie oraz silny charakter.

Ikoniczny design

Nie trzeba się nawet przyglądać – z daleka widać, że oto nadjeżdża Range Rover Sport. Nie trzeba również porównywać ze sobą zdjęć nowego i poprzedniego modelu, aby znaleźć między nimi różnice, bo te są mimo wszystko wyraźne. Styliści marki osiągnęli rewelacyjny kompromis między dwiema wartościami. O tym, że to prawdziwy Range Rover, mówi każdy element karoserii, w tym te najbardziej charakterystyczne dla tego modelu, jak napis na pokrywie silnika, mocno pochylona przednia szyba, kabina optycznie cofnięta do tyłu, niczym w autach sportowych, a także smukła karoseria, zwężająca się ku tyłowi, podobnie jak luksusowa łódź. Warto również wspomnieć o płaskiej linii maski, która pozwala uzyskać widoczność jej krawędzi z fotela kierowcy. Range Rover Sport to prawdziwa ikona stylu.

Oczywiście, w aucie znalazły się też detale, których na próżno szukać w modelu poprzedniej generacji. Jest tu jeszcze bardziej masywny przedni zderzak, mniejsze, bardziej wysmuklone reflektory, wykorzystujące zaawansowane technologicznie diody czy automatycznie chowane w karoserii klamki. Jednak to tył auta jest największym wyróżnikiem nowego modelu. Tutaj styliści pozwolili sobie na szczyptę ekstrawagancji – tył jest masywny, jak przystało na luksusowego SUV-a, ale dwie anteny dachowe, sporej wielkości końcówki wydechu i wąskie tylne lampy połączone w jednej linii z czarnym, błyszczącym panelem dodają nowoczesności, rodem z futurystycznych samochodów koncepcyjnych.

Nowoczesności i wyrafinowaniu
towarzyszy instynktowne pożądanie

Masywna sylwetka, atrakcyjne wizualnie proporcje i krótkie nawisy sprawiają, że nowy Range Rover Sport zwraca uwagę na drodze

Aerodynamika na odpowiednim poziomie

Chociaż Range Rover Sport to sporej wielkości SUV, którego wymiary nadwozia przerastają większość dostępnych na rynków aut tego rodzaju (długość – 4,95 m, wysokość – 1,82 m, szerokość – 2,05 m), to jednak prezentuje się lekko i świeżo. Jest też bardzo wydajny aerodynamicznie, co nie jest typową cechą tak dużych samochodów. Aktywne kanały powietrzne do chłodzenia hamulców, ukryte klamki, spojler na pokrywie bagażnika czy zoptymalizowany kształt obręczy kół sprawiają, że współczynnik oporu powietrza tego modelu to jedynie cx = 0,29. To jeden z najlepszych wyników w tej klasie!

Masywna sylwetka, atrakcyjne wizualnie proporcje i krótkie nawisy sprawiają, że nowy Range Rover Sport zwraca uwagę na drodze.

Nadwozie dopracowane aerodynamicznie ma wiele zalet. Nie tylko prezentuje się elegancko, ale przede wszystkim pozwala ograniczyć hałas towarzyszący jeździe – im mniejszy oporu karoseria stawia powietrzu, tym mniejszy hałas dostaje się do jej wnętrza. Do tego dochodzi także kwestia zużycia paliwa, które w ten sposób również można zauważalnie obniżyć. To dobra wiadomość dla fanów ekologicznej i ekonomicznej jazdy, tak samo jak debiut nowego napędu hybrydowego plug-in, zwanego "Land Rover Extended Range Plug-in Hybrid". Odmiana P440e PHEV (jest też mocniejsza – P510e PHEV) pozwoli na pokonanie aż 113 km (!) w trybie elektrycznym i zapewni ultra niskie spalanie na poziomie 0,9 l/100 km, wg procedury WLTP.

Range Rover Sport wyróżnia się na każdej drodze i w każdym miejscu, w którym się pojawi.

Range Rover Sport wyróżnia się na każdej drodze i w każdym miejscu, w którym się pojawi.

Range Rover Sport wyróżnia się na każdej drodze i w każdym miejscu, w którym się pojawi.

Jeszcze bardziej wyrazisty

Komfort, styl i ekonomiczny napęd to nie wszystko – wszak dopisek „Sport” w nazwie nie oznacza jedynie samochodu nieco mniejszego i zwinniejszego od klasycznego, „dużego” Range Rovera. Oznaczenie przede wszystkim mówi o wyróżniającej się stylizacji nadwozia. O niej już sporo powiedziałem, ale warto pamiętać, że w cennikach Range Rovera jest mnóstwo elementów pozwalających na dopasowanie designu samochodu do własnych potrzeb. Mnogość opcji sprawia, że trudno będzie na drodze spotkać dwa identyczne egzemplarze tego modelu.

Dostępne są chociażby różne wersje wyposażenia, odznaczające się m.in. określoną stylistyką nadwozia. Odmiany S czy SE wyglądają elegancko, ale można wybrać też wersje Dynamic, o bardziej wyrazistym designie, czy luksusową Autobiography. Do tego można wprost przebierać w wielu dostępnych wzorach obręczy kół (w rozmiarze aż do 23 cali), barwach kontrastujących detali nadwozia (mogą być np. czarne lub brązowo-złote) czy kolorach karoserii – zaczynając od barw jednolitych, przez metaliczne i metaliczne premium, po lakier satynowy.

Range Rover Sport wyróżnia się na każdej drodze i w każdym miejscu, w którym się pojawi – czy to modna ulica pełna restauracji i muzeów, czy biznesowe centrum dużego miasta – luksusowy SUV prezentuje się wręcz idealnie. Co najważniejsze, w przypadku tego modelu nie trzeba nikomu tłumaczyć, jaki to samochód – charakterystyczny kształt, rozpoznawalne detale i podziwiany przez wielu styl pozwalają łatwo rozpoznać w nim prawdziwego Range Rovera.

Odświeżona koncepcja nowoczesnego luksusu w zgodzie z ekologią wykorzystuje współczesne produkty

Range Rover Sport – podróż w klasie biznesowej.

Najważniejszą częścią każdego samochodu jest wnętrze – to właśnie tutaj kierowcy spędzają najwięcej czasu i to wrażenia z kokpitu najczęściej wpływają na ogólny odbiór klasy samochodu. Idealne wnętrze jest wygodne, wykonane z przyjemnych w dotyku materiałów i wypełnione przydatną technologią. Właśnie tak, jak w nowym Range Roverze Sport.

AUTOR:
Julian Grabowski

Wszystkie samochody przechodzą ewolucję, jedne szybciej, inne wolniej, ale każde auto zmienia się na przestrzeni lat. Range Rover był kiedyś samochodem stricte terenowym, którego od konkurencji wyróżniały wyższy komfort podróżowania, lepsze wyposażenie i bardziej stylowe wykończenie wnętrza. Dzisiaj natomiast, mimo nadal imponujących zdolności do jazdy w terenie, Range Rover poszedł o kilka kroków dalej. Samochód ma własności off-roadowe, porównywalne z najlepszymi samochodami terenowymi, i choć raczej rzadko będzie jeździł po bezdrożach, to sama świadomość jego możliwości dodaje mu charakterystycznej dla marki Range Rover charyzmy i nienachalnej pewności siebie. Range Rover Sport stał się w zasadzie ekskluzywną limuzyną w nadwoziu SUV-a. Najlepiej widać to właśnie we wnętrzu, które może stanowić wyznacznik stylu i klasy w segmencie najbardziej luksusowych samochodów na rynku.

Range Rover Sport stał się ekskluzywną limuzyną w nadwoziu SUV-a. Jego wnętrze może stanowić wyznacznik stylu i klasy w segmencie najbardziej luksusowych samochodów na rynku.

Specjalnie zaprojektowany układ tablicy przyrządów nadaje ton przemyślanemu wnętrzu.

Design wnętrza, czyli mniej znaczy więcej

Wielki samochód, sporo technologii, ogromne przywiązanie do detali – takie warunki sprawiają, że nie trudno przesadzić z efekciarską stylizacją samochodu, jednak projektanci Range Rovera osiągnęli efekt wręcz odwrotny – wnętrze modelu Sport imponuje swoim eleganckim minimalizmem. Sporo tu dużych, gładkich powierzchni, liczbę przycisków i pokręteł zmniejszono do minimum, a 13,1-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego bardzo schludnie zawieszono w centralnym miejscu deski rozdzielczej.

Ważne jest jednak to, że deska rozdzielcza Range Rovera pozostała monumentalna, jak przystało na SUV-a z tym logotypem. To duży atut samochodu, który ma łączyć w sobie nowoczesny charakter oraz przywiązanie do dziedzictwa marki. Wspomniany minimalizm osiągnięto natomiast dzięki bardzo sprytnemu zabiegowi - część przycisków skryto pod szklistymi powierzchniami, więc nie zaburzają one wyglądu wnętrza i są widoczne tylko wtedy, kiedy samochód jest uruchomiony – tak jest m.in. w przypadku przycisków na kierownicy i tunelu środkowym.

13,1-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego bardzo schludnie zawieszono w centralnym miejscu deski rozdzielczej

Dzięki dopasowaniu materiału oraz jego własnościom odbieranym zmysłem dotyku wnętrze kojarzy się z dynamiką i luksusem.

Najwyższa jakość – wizytówka Range Rovera

W Range Roverze Sport świetnie poczują się przede wszystkim Ci kierowcy, którzy nawet od dużego SUV-a wymagają nieco bardziej dynamicznego charakteru. Konturowane fotele, zmniejszona kierownica i wysoko poprowadzony tunel środkowy otulający kierowcę sprawiają, że można poczuć się tutaj pewnie i swobodnie jednocześnie. Fotele w Range Roverze Sport nie tylko są dobrze wyprofilowane, ale mają bardzo szeroką regulację, bo aż w 22 kierunkach. To sprawia, że każdy kierowca, nieważne jakiej postury, znajdzie w nim idealną pozycję do jazdy – czy to podczas dynamicznego pokonywania górskiej drogi, czy relaksującej podróży autostradą.

Zrelaksować można się tu na wiele sposobów. Z pewnością pomagają w tym liczne technologie, do których za moment przejdziemy, ale przede wszystkim to, z czego modele Range Rovera słyną najbardziej, czyli jakość materiałów użytych do wykończenia. Minimalistyczna stylizacja wnętrza pozwala eksponować te materiały i ich struktury. Wystarczy rzut oka na wnętrze, aby zobaczyć, jak wiele rodzajów wykończenia kabiny znajduje się tu jednocześnie – gładka skóra, perforowana skóra, materiał zamszowy, aluminium, hartowane wstawki węglowe lub forniry drewniane i wiele, wiele więcej.

Wśród listew dekoracyjnych producent wyróżnia te w kolorze Noble i Moonlight Chrome, opracowane specjalnie dla nowej generacji Range Rovera Sport. Styliści marki tak umiejętnie połączyli różne materiały, że ani przez moment kierowca nie ma wrażenia, że wnętrze jest zbyt strojne czy przekombinowane – króluje tu niezachwiana harmonia, ekskluzywny styl i wspomniany minimalizm.

Do wyboru są oczywiście różne kolory i rodzaje tapicerek. Różnią się one bardziej niż w jakimkolwiek innym SUV-ie, ponieważ z listy opcji można wybrać skórę w kilku odmianach: licową, Windsor, a nawet półanilinową, która wyróżnia się wyjątkową elastycznością i miękkością. Kolorów także nie zabraknie, bo obok białej czy czarnej tapicerki są także elegancka brązowa czy dwukolorowa, wykorzystująca m.in. elementy w kolorze granatowym.

Nietypowe zagłówki foteli
można dopasować do kształtu głowy

Prawdziwie nowoczesny luksus wsparty najnowszymi technologiami zwiększającymi komfort i wygodę

Technologia na pokładzie

Wspomniane już cechy, takie jak minimalistyczny design wnętrza i wysoka jakość materiałów wykończeniowych, mają spory wpływ na komfort podróżowania nowym Range Roverem Sport, tak samo jak bardzo długa lista wyposażenia tego samochodu. O regulowanych w 22 kierunkach fotelach już wspominałem, ale trzeba dodać, że maja one też nietypowe zagłówki, które można dopasować do kształtu głowy. Dodatkowo oferują funkcje podgrzewania, wentylacji i co najważniejsze – masażu.

Wygoda podróży to także zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, które na pokładzie modelu Sport znajdziemy w każdej możliwej formie – niektóre z nich zapewniają nawet częściowo autonomiczną jazdę. Komfort daje również zaawansowany system audio Meridian z 29 głośnikami, serwującymi pasażerom przyjemny dźwięk przestrzenny i aktywne tłumienie hałasu. Do tego system multimedialny Pivi Pro, łączący się z internetem i pozwalający na sterowanie wybranymi funkcjami auta za pomocą smartfona. W samochodzie tej klasy znajdują się elementy wyposażenia trafiające w gust nawet najbardziej wybrednych kierowców.

Wśród cech zapewniających bezpieczeństwo jazdy i komfort przebywania we wnętrzu są też takie mniej oczywiste, ale bardzo istotne. Chociażby Cabin Air Purification Pro. To innowacyjny system dbający o jakość powietrza w samochodzie. To rozwiązanie pozwalające na kilkupoziomową filtrację powietrza, które trafia do samochodu, co dzięki filtrom PM2,5 wyłapuje nawet najmniejsze cząsteczki stałe zawieszone w powietrzu. Z kolei technologia Nanoe X pozwala usuwać z powietrza także brzydki zapach, bakterie i wirusy. Dzięki temu kierowca jest odizolowany od świata zewnętrznego tak, jak przystało na ekskluzywną limuzynę.

System multimedialny Pivi Pro łączy się z internetem i pozwala na zdalne
sterowanie wybranymi funkcjami auta

W ofercie nowej generacji tego ekskluzywnego SUV-a znajdziemy jednostki z instalacją tzw. „miękkiej hybrydy” i napędem hybrydowym typu plug-in

Elektryfikacja na pełną skalę, czyli nowy Range Rover Sport

Od tego nie ma odwrotu – technologia napędu elektrycznego ma tak wiele zalet, że producenci wprowadzają ją do swoich modeli na bardzo szeroką skalę. W nowym Range Roverze Sport pojawią się aż trzy rodzaje zelektryfikowanych napędów.

AUTOR:
Julian Grabowski

Umówmy się, samochody tak luksusowej marki jak Range Rover, produkującej auta duże, komfortowe i dynamiczne, nie mogą być napędzane przez silniki o niewielkiej mocy. Kierowcy po tych autach spodziewają się pewnego poziomu osiągów i Range Rover Sport spełnia te oczekiwania. Robi to jednak w sposób bardziej nowoczesny, czyli za sprawą silników spalinowych wspieranych przez jednostki elektryczne. W ofercie nowej generacji tego ekskluzywnego SUV-a znajdziemy więc jednostki z instalacją tzw. „miękkiej hybrydy”, napęd hybrydowy typu plug-in, a już za chwilę także model w pełni elektryczny!

Akcja elektryfikacja, czyli gama silników Range Rovera

Samochody tej brytyjskiej marki od lat słyną z dużych silników 8-cylindrowych. Co zaskakujące, dziś nadal takie jednostki są wykorzystywane – benzynowe V8 pozostaje w topowej odmianie o mocy 530 KM, natomiast silniki 6-cylindrowe do pary otrzymały niewielkie silniki elektryczne, dzięki którym zyskują mnóstwo nowych możliwości. To m.in. dostępna od najniższych obrotów spora siła napędowa, niższe zużycie paliwa czy ciche uruchamianie silnika. To wszystko cechy napędów z 48-woltową instalacją elektryczną. Jej zadaniem jest odzyskiwanie energii w trakcie hamowania, za sprawą funkcji rekuperacji, a następnie magazynowanie jej w dodatkowym akumulatorze i wykorzystywanie do zasilania jednostki elektrycznej, gdy zajdzie taka potrzeba.

W ofercie jest pięć odmian silników 6-cylindrowych z układem „miękkiej hybrdy”. W tym trzy wysokoprężne – D250 (249 KM i 600 Nm), D300 (300 KM i 650 Nm) i D350 (350 KM i 700 Nm) – oraz jednostkę benzynową: P400 (400 KM i 550 Nm). Dla wielu kierowców najważniejszy będzie jednak fakt, że hybrydowa natura auta jest niezauważalna, więc z Range Rovera Sport w tej wersji korzysta się jak z normalnego samochodu spalinowego.

W ofercie są dwa takie warianty, które bazują na połączeniu jednostek 6-cylindrowej i elektrycznej.

Nowy poziom auta hybrydowego – P440e oraz P510e

Prawdziwa rewolucja ma jednak miejsce kilka kroków dalej. Wystarczy zajrzeć do dwóch mocniejszych odmian silnikowych Range Rovera, które są hybrydami typu plug-in. W porównaniu z tzw. „miękkimi hybrydami”, te mają bardzo pojemny zestaw akumulatorów, mocny silnik elektryczny i bardziej zaawansowaną instalację, która odpowiada za przepływ energii w układzie. W ofercie są dwa takie warianty, które bazują na połączeniu jednostek 6-cylindrowej i elektrycznej.

P440e oraz P510e osiągają maksymalną moc o wartości zgodnej z ich nazewnictwem. Mają one ten sam 3-litrowy benzynowy silnik oraz identyczną jednostkę elektryczną, wytwarzającą 143 KM. Łączne parametry napędu, czyli 440 lub 510 KM, pozwalają na przyspieszenie do 100 km/h w, odpowiednio, 5,8 i 5,4 sekundy, gwarantując kierowcy ponadprzeciętne osiągi. W tak dużym i luksusowym samochodzie to rezultat godny pozazdroszczenia.

Zasięg napędu elektrycznego sięga
nawet 113 km (wg WLTP)!”

Range Rover Sport to jedna z niewielu hybryd, która ma możliwość ładowania auta prądem stałym.

Wraz z osiągami idzie ekologia i ekonomia, ponieważ zestaw akumulatorów litowo-jonowych magazynuje aż 32,8 kWh energii elektrycznej, czyli nawet 3-krotnie więcej, niż w przypadku podobnej klasy samochodów. To sprawia, że po naładowaniu „baterii” można pokonać nawet 113 km w trybie czysto elektrycznym! Z kolei to oznacza, bazując na danych od kierowców Range Roverów, że większość klientów marki będzie przez ok. 75% czasu jeździć tylko przy wykorzystaniu energii elektrycznej. Wtedy auto nie emituje ani grama szkodliwych substancji, jazda nim jest tańsza, a do tego auto pozostaje nadal dynamiczne i rozpędza się bez przeszkód do 140 km/h.

Kiedy wykorzystamy energię z akumulatorów, mamy dwa wyjścia. Po pierwsze – można kontynuować jazdę (łączny zasięg, przy wykorzystaniu całego układu, to 740 km) korzystając z auta jak z klasycznej hybrydy – wtedy funkcja rekuperacji będzie ładowała akumulatory podczas hamowania i wykorzystywała je do zasilania silnika elektrycznego. Można też podłączyć samochód do zewnętrznego źródła zasilania, aby znów cieszyć się jazdą samochodem w pełni elektrycznym. Można to zrobić w nocy, podłączając auto na 5 godzin do domowego wallboxa, ale można też wykorzystać ogólnodostępne szybkie ładowarki. Range Rover Sport to jedna z niewielu hybryd, która ma możliwość ładowania auta prądem stałym. Wykorzystując ładowarkę o mocy 50 kW naładujemy akumulatory do 80% w mniej niż godzinę!

Wraz z osiągami idzie ekologia i ekonomia, ponieważ zestaw akumulatorów litowo-jonowych magazynuje aż 32,8 kWh energii elektrycznej, czyli nawet 3-krotnie więcej, niż w przypadku podobnej klasy samochodów

Land Rover Extended Range Hybrid to niezwykłe połączenie hybrydy plug-in i bezkompromisowego napędu na cztery koła ze skrzynią rozdzielczą i reduktorem

Land Rover Extended Range Hybrid ma też unikalne właściwości terenowe. To niezwykłe połączenie hybrydy plug-in i bezkompromisowego napędu na cztery koła ze skrzynią rozdzielczą i reduktorem. W połączeniu z aktywnym dyferencjałem powoduje to, że połączony moment obrotowy obu jednostek zostaje zwielokrotniony, a potem może być jeszcze w całości przekierowany dokładnie tam, gdzie jest potrzebny. To nowa jakość w świecie hybryd.

Wykorzystanie aktywnego dyferencjału sprawia, że połączony moment obrotowy obu jednostek zostaje zwielokrotniony i przekierowany dokładnie tam, gdzie jest potrzebny

Przyszłość nadchodzi

Range Rover idzie za ciosem i wprowadza na rynek coraz bardziej zaawansowane samochody z napędem zelektryfikowanym. Po „miękkich hybrydach” i drugiej już generacji hybryd typu plug-in, przyjdzie też czas na model zupełnie elektryczny. Taki wariant, bazujący na Range Roverze Sport, pojawi się na rynku już w 2024 roku. Na razie producent nie zdradza wielu szczegółów, ale można się spodziewać, że będzie to jeden z najbardziej ekskluzywnych i komfortowych samochodów elektrycznych dostępnych na rynku.

Nowy Range Rover Sport imponuje zdolnościami terenowymi

Najnowszy samochód szanowanej brytyjskiej marki ma w nazwie słowo Sport i wśród innych modeli wyróżnia się bardziej dynamiczną charakterystyką. Czy mimo to nadal imponuje podczas jazdy poza utwardzonymi szlakami? Tak – tego przecież wymagamy od Range Rovera.

Dzisiejszy wizerunek samochodów marki Range Rover jest oczywisty – traktujemy je jako najbardziej ekskluzywne i eleganckie SUV-y na rynku, które mają jednocześnie ponadprzeciętne zdolności do jazdy terenowej. To cechy bardzo mocno zakorzenione w DNA brytyjskiej marki, więc nic dziwnego, że samochody takie jak Evoque czy Velar zostawiają w tyle swoją konkurencję. Natomiast Range Rover Sport, jako jeden z topowych modeli w ofercie, pod tym względem ociera się o perfekcję. Oto dlaczego ten luksusowy SUV może być uważany za sprawną „terenówkę”.

AUTOR:
Julian Grabowski

Twarde podstawy, czyli terenowe cechy każdego Range Rovera

Kiedyś charakterystyka Range Roverów była nieco odmienna, ponieważ były to samochody przede wszystkim terenowe, które przy okazji imponowały także komfortem jazdy i ekskluzywnym wyposażeniem. Jednak wersja Sport od momentu debiutu wyróżniała się znacznie bardziej dynamiczną stylizacją i sportowym charakterem, przez co częściej niż na bezdrożach gościła na drogach asfaltowych. Nie oznacza to jednak, że ten model nie miał w swoich genach terenowych zdolności, o czym przekonamy się zaglądając do danych technicznych najnowszej jego odsłony.

Nowy Range Rover Sport ma wiele elementów, które pozwalają postrzegać go jako jednego z najbardziej terenowych SUV-ów na rynku. Jest to chociażby pokaźny prześwit, który zmienia się w zależności od warunków drogowych i wybranego trybu jazdy. Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu w kilkanaście sekund można zwiększyć odległość nadwozia od podłoża aż do 28 cm! Do tego, mimo wymiarów godnych auta luksusowego, Range Rover ma krótkie zwisy i świetne kąty terenowej jazdy (33 stopnie natarcia, 30 stopni zejścia i rampowy 26,9 stopnia). W końcu najważniejsze, czyli cecha, dzięki której modele tej marki wyróżniają się od lat – głębokość brodzenia! W modelu Sport wynosi aż 90 centymetrów, co pozwala na pokonanie nawet niewielkiej rzeki, bez ryzyka przecieku czy uszkodzenia silnika.

Napęd gotowy na najtrudniejsze wyzwania

Z oczywistych względów nie wymieniliśmy wśród tych cech napędu na cztery koła, ale jego obecność w samochodach marki Range Rover jest koniecznością. Najnowszy model Sport otrzymał zmodyfikowany napęd, który jest jeszcze bardziej inteligentny. Jego charakterystyka zależy nie tylko od wybranego trybu jazdy, ale też od aktualnej sytuacji na drodze, a parametry napędu są analizowane przez komputer 100 razy na sekundę! Zastosowane rozwiązanie z pakietem sprzęgieł pozwala uzyskać wiele przewag nad klasycznym napędem z centralnym mechanizmem różnicowym. Podstawową jest możliwość błyskawicznej zmiany rozdziału momentu obrotowego – w idealnie dobranej proporcji.

Nowy Range Rover Sport posiada opcjonalny aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi z aktywną blokadą.

Opcjonalny aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi z aktywną blokadą jest zawsze włączony i sterowany automatycznie. Stopień blokady można regulować poprzez menu systemu multimedialnego. To pozwala na sprawne pokonanie trudnej drogi, z dala od asfaltu. Jego praca jest równie istotna podczas dynamicznej jazdy po asfalcie – wtedy mechanizm różnicowy zapewnia funkcję wektorowania siły napędowej między poszczególne koła.

Zaawansowane rozwiązana techniczne,
nowoczesna elektronika i ogromny prześwit

W Range Roverze dba o charakterystykę pracy podzespołów dba słynny już system Terrain Response 2, z funkcją ręcznej konfiguracji wybranych ustawień.

Elektronika pomocna w terenie

Świetne kąty terenowej jazdy i duża głębokość brodzenia, pneumatyczne zawieszenie pozwalające zwiększyć prześwit i inteligentny napęd na cztery koła to kluczowe elementy, aby można było powiedzieć, że samochód ma zdolności do terenowej jazdy. Jednak prawdziwą przewagę nad konkurentami dają dziś rozwiązania z dziedziny software’u, czyli oprogramowanie sterujące charakterystyką pracy aktywnych podzespołów samochodu. W Range Roverze dba o to słynny już system Terrain Response 2, który ma też funkcję ręcznej konfiguracji niektórych ustawień.

To system sterujący działaniem napędu, dyferencjałów, zawieszenia, układu kierowniczego, czułości pedału gazu i innych elementów tak, aby dopasować ich prace do typu nawierzchni, po jakiej przyjdzie nam jechać. Kierowca ma do wyboru tryby do jazdy po asfalcie, ale także takie pozwalające na skuteczną jazdę po piachu, błocie czy śniegu. W jednym ustawieniu silnik szybciej reaguje na gaz, a napęd wyłącza systemy stabilizujące i pozwala na buksowanie kół, a w innych reakcje silnika są stłumione, a system kontroli trakcji dba o to, aby skutecznie przenieść na podłoże każdy niutonometr siły napędowej.

To oczywiście nie jedyna elektroniczna funkcja wspierająca jazdę po bezdrożach. Range Rover Sport ma również innowacyjny aktywny tempomat z funkcją terenowej jazdy, który analizuje podłoże przed samochodem i dostosowuje prędkość jazdy tak, aby zapewnić maksymalną kontrolę. Warto wspomnieć też o systemie Dynamic Response Pro, ponieważ jest to funkcja aktywnego zarządzania przechyłem nadwozia, która dzięki elektrycznie sterowanym stabilizatorom potrafi zareagować w ciągu 10 milisekund, aby w okamgnieniu ustabilizować samochód, a w terenie zapewnić pożądany wykrzyż osi.

Godna podziwu historia to nie jedyny powód, aby o Range Roverze Sport myśleć jak o samochodzie terenowym wysokiej klasy. Zaawansowane rozwiązana techniczne, nowoczesna elektronika oraz ogromny prześwit i pokaźna głębokość brodzenia sprawiają, że najnowszy model brytyjskiej marki zawstydza większość SUV-ów i aut terenowych oferowanych dzisiaj w sprzedaży.

Nowy Range Rover Sport
przewyższa większość dzisiejszych SUV-ów i aut terenowych